Frågor & svar

Nedan finns information som är viktig inför din resa. Saknar du någon upplysning; skicka ett e-mail till bokning@nordictravel.org eller ring till 0411-558725!

Vem är ansvarig/teknisk arrangör?

Utgivaren av denna websida är ansvarig i sin egenskap av paketarrangör enligt ”Lagen om paketresor” gällande för de arrangemang, som är beskrivna och för de resehandlingar som är utställda i arrangörens namn.

När blir min bokning bindande?

Bokningen blir bindande för dig så snart den bekräftas muntligen eller skriftligen.

Hur, vad och när skall jag betala?

Du skall betala priset för bokat arrangemang plus eller minus eventuella ändringar av skatter och transportkostnader, som har inträffat efter bokningstilfället. Betalningsvillkor; se under ”Resevillkor”!

Vad händer om jag inte betalar i tid?

Du riskerar att resan avbokas och kan bli debiterad för avbokningsavgifter.

Vilka tider gäller för in och utcheckning?

Normal incheckning är 15 minuter före avgång, men beroende på tillgång kan man oftast få checka in tidigare.

Bekräftelse av reservation

Efter genomförd reservation får man en bekräftelse via e-post. När betalningen är genomförd, skickas en bekräftelse på detta samt en voucher gällande för hotell, tider för golf samt eventuella extra arrangemang.

Vad gäller om jag bara vill ändra något?

Om möjlighet finns att ändra delar av paketresan, framgår detta av Resevillkor. Du har rätt att överlåta paketresan till någon, som uppfyller de ev. villkor som uppställts för att få delta i resan, om du meddelar detta till bokningsstället senast vid den tidpunkt som framgår av Resevillkoren.

Vad händer om något går fel?

Om hela eller delar av din paketresa inte kan levereras enligt färdhandlingarna eller om inget ersättningsarrangemang, vars skillnader mot det du bokade är så små att det saknar betydelse för dig (t.ex. hotell i samma klass och motsvarande läge) kan ordnas, så har du rätt att avboka. Du får då tillbaka allt det du betalat med avdrag för värdet av de delar av arrangemanget, som du ev. redan hunnit utnyttja. Om det blir något fel efter avresan, försök att få detta rättat på platsen (t.ex. hotellet). Om du vill klaga i efterhand bör du i första hand vända dig till bokningsstället. Krav på prisavdrag eller skadestånd skall framställas snarast möjligt och senast 2 månader efter hemkomsten, om inte synnerliga skäl föreligger för en senare hantering av ärendet.

Vad händer om vi inte kommer överens?

Om vi inte kan komma överens, kan du vända dig till ”Allmänna Reklamationsnämnden”. Den är sammansatt av en opartisk ordförande samt representanter för researrangörer och konsumenter. Nämndens adress är: Box 174, 101 23  Stockholm.